Informacja o funkcjonowaniu w Urzędzie Gminy Oświęcim Punktu konsultacyjno - informacyjnego programu „Czyste Powietrze”.

24.02.2023, Kategoria: Czyste powietrze

Punkt konsultacyjno - informacyjny programu „Czyste Powietrze” prowadzony przez Urząd Gminy Oświęcim (UG) zaprasza do kontaktu osoby będące właścicielami budynków położonych na obszarze gminy, zainteresowane uzyskaniem dotacji z programu.

Mieszkaniec zainteresowany programem „Czyste Powietrze” może skontaktować się
z pracownikiem urzędu i umówić na spotkanie celem przygotowania odpowiedniego wniosku. Następnie urząd przekazuje wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (WFOŚiGW), gdzie następuje jego ocena
i decyzja o udzieleniu dotacji.

 

Punkt jest czynny:

·         wtorek w godz. 11.00 – 16.00

·         środa w godz. 8.00– 13.00,

a w miarę możliwości także w pozostałych godzinach otwarcia urzędu.

 

Punkt jest obsługiwany przez Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Oświęcim,
ul. Zamkowa 12. Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 33 844 95 76.

 

Funkcjonowanie Punktu jest rezultatem zawartego przez Gminę Oświęcim porozumienia
z WFOŚiGW.

 

Pośrednictwo UG jest uprawnieniem, nie jest jednak obowiązkowe w procesie ubiegania się o dotację czy, później, jej rozliczenia. Możliwe jest samodzielne złożenie wniosków przy wykorzystaniu profilu zaufanego czy nawet bez niego, za pośrednictwem odpowiedniego systemu informatycznego, ostatecznie przekazując wydrukowany i opatrzony własnoręcznym podpisem wniosek do WFOŚiGW. W przypadku chęci skorzystania z kredytu, który oferowany jest w programie – koniecznie zaś jest pośrednictwo banku, który podpisał stosowną umowę o współpracy dotyczącą realizacji programu „Czyste Powietrze”.

 

Warunki programu, szczegółowe informacje i opis możliwości złożenia wniosków dostępne są na stronach: https://czystepowietrze.gov.pl/ lub https://www.wfos.krakow.pl/.

 

Dostępna jest także ogólnopolska infolinia programu pod numerem 22 340 40 80 oraz infolinia WFOŚiGW pod numerem 12 422 94 90 wew. 1/ czynna w godzinach 8.00 – 15.00.

 

WFOŚiGW umożliwia także skorzystanie z doradztwa energetycznego dla osób, które potrzebują odpowiedniego wsparcia technicznego dotyczącego realizowanych przedsięwzięć dotyczących wymiany kotłów, przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych, a w efekcie do poprawy jakości powietrza na terenie gminy.

 

Informacje niezbędne do przygotowania przez mieszkańca celem przygotowania wniosku o dofinansowanie:

 

I.                   Dotyczące wnioskodawcy:

·         dane osobowe wnioskodawcy, w tym nr PESEL,

·         adres e-mail oraz nr telefonu do kontaktu,

·         dane osobowe współmałżonka w tym nr PESEL

·         dane współwłaścicieli nieruchomości – adres, zamieszkania, nr PESEL (jeśli dotyczy),

·         dokładny adres, numer księgi wieczystej (w systemie numeracji KR1E/…) oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta – kopia dokumentu potwierdzającego prawo własności budynku mieszkalnego np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku, który będzie stanowił załącznik do składanego wniosku),

·         rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku),

·         całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2),

·         dokładna wartość dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok składania wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. rodzaj PIT) lub

·         zaświadczenie wydane zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców gminy Oświęcim jest to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grojcu), wskazujące przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy (w przypadku uprawnienia do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania) – zaświadczenie jest ważne 3 miesiące od daty wystawienia,

·         w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku).

 

II.                Dotyczące inwestycji:

1.      W zakresie wymiany źródła ciepła:

·         rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku,

·         rodzaj nowego sposobu ogrzewania budynku (planowanego),

·         informacja czy konieczne jest wykonanie przyłącza do sieci gazowej (jeśli dotyczy),

·         jeśli w budynku stosowany jest gaz (jako podgrzewacz wody, do przygotowywania posiłków) – informacja o ilości pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat w kWh/rok),

·         jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na biomasę (np. pellet, drewno) – wymagany jest certyfikat potwierdzający spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign) i informacja
o emisyjności urządzenia (wymóg - poniżej 20 mg/m3),

·         informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania (w tym kolektory słoneczne) i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej rozprowadzana w budynku.

2.      Informacja czy wykonana została/ jest planowana/ konieczna dokumentacja projektowa (np. dotycząca wymiany źródła ciepła).

3.      Informacja czy inwestycja obejmuje instalację fotowoltaiczną/ rekuperację.

4.      Informacja czy inwestycja obejmuje termomodernizację: jaki zakres (ocieplenie, okna, drzwi?), czy w oparciu o audyt jako kompleksowa termomodernizacja czy bez niego (precyzyjne warunki w treści programu).

 

 

W przypadku budynku będącego współwłasnością zgodę na złożenie wniosku o dofinansowanie musi wyrazić każdy współwłaściciel. Kiedy składający wniosek pozostaje
w związku małżeńskim i zarazem wspólności majątkowej zgodę wyraża także małżonek. Złożenie podpisów na właściwych oświadczeniach w ww. zakresie jest niezbędne.
W przypadku rozdzielności majątkowej do wniosku dołącza się kopię dokumentu, który to potwierdza.

 

 

Program pozwala na dofinansowanie inwestycji rozpoczętej do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku (data pierwszej faktury) oraz planowaną do realizacji (zasadniczo) w terminie do 30 miesięcy od jego złożenia. Ważne jest, aby przeanalizować całościowo zakres przedsięwzięcia, by ująć w nim wszystkie planowane w tym czasookresie działania w budynku w zakresie, na jaki można uzyskać dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.

 

 

Jeśli wniosek ma objąć wymianę źródła ciepła postawą uzyskania dofinansowania jest wyłączenie z użytkowania dotychczasowego, emisyjnego kotła grzewczego.

 

Autor: AF
Data: 24.02.2023

Załączniki