Na terytorium Polski zaobserwowano nasilenie zjawiska oszustw w obrocie paliwami. Nabywcami paliwa od oszustów mogą być w coraz większym stopniu rolnicy, prawdopodobnie nieświadomi uczestnictwa w takim procederze.
Ustalenia poczynione wskutek działań kontrolnych służb skarbowych prowadzą do wniosku, że nadużycia w obrocie paliwami przyjmują często formę zorganizowaną (tzw. transakcje karuzelowe). Przez karuzelę podatkową należy rozumieć sieć kilku, kilkunastu (rzadziej kilkudziesięciu) podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji handlowych, a ich prawdziwym celem jest wyłudzenie z urzędu skarbowego zwrotu podatku VAT. W procederze tym istotnym elementem jest wykorzystanie tzw. słupów (podmiotów z reguły nieposiadających majątku, z założenia nierozliczających podatku). Osobami uczestniczącymi w łańcuchu transakcji mających na celu wyłudzenia podatku mogą być również podmioty (m.in. rolnicy), które nieświadomie uczestniczą w procederze wyłudzeń, kupując paliwo po bardzo niskiej cenie (tak atrakcyjna cena nie mogłaby być zastosowana, gdyby podmioty uczestniczące w łańcuchu transakcji prawidłowo rozliczały podatek).
Najczęściej zaniżona cena pełni funkcję „wabika” mającego skłonić uczciwego klienta do nabycia określonego towaru od oszusta podatkowego.
Przedstawiając problem nadużyć w obrocie paliwami należy również podkreślić, że to konsument (w opisywanym przypadku rolnik) płaci podatek w cenie paliwa. W wyniku nadużyć podatek ten (uiszczony przez konsumenta w zapłacie) nie trafia do budżetu, lecz wzbogaca nieuczciwego sprzedawcę.
Do najbardziej istotnych konsekwencji uczestnictwa w takim procederze należą:
1. Zakwestionowanie u rolnika prawa do odliczenia podatku naliczonego w podatku VAT.
W  pierwszej kolejności należy wskazać, że organy podatkowe mogą  zakwestionować prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z  faktury dokumentującej zakup paliwa przez rolnika, w przypadku gdy  rolnik dokonujący odliczenia podatku (tj. rolnik, który rozlicza podatek  VAT) „wiedział lub powinien był wiedzieć”, że kupił paliwo od oszusta,  który nie zapłaci podatku do urzędu skarbowego.
W związku z powyższym  przed nabyciem paliwa rolnik powinien zasięgnąć dokładnych i  sprawdzonych informacji na temat podmiotu, od którego zamierza nabyć  paliwo, w celu upewnienia się co do jego wiarygodności. Ponadto rolnik  powinien zwrócić uwagę, czy zakup paliwa odbywa się w warunkach typowych  dla takich transakcji. Na fakt, że transakcja zakupu paliwa odbiega od  typowych warunków mogą wskazywać następujące okoliczności:
- możliwość zapłaty za paliwo wyłącznie gotówką kierowcy lub przedstawicielowi dostawcy, najczęściej nieznanemu,
- wyjątkowo atrakcyjne warunki cenowe zakupu paliwa,
- nietypowe pozabiurowe okoliczności zawierania transakcji (parkingi, lokale ogólnodostępne, internet, SMS, telefon), niestandardowe zachowania osób dostarczających paliwo, np. brak zgody na wylegitymowanie się przez sprzedającego,
- dowożącego paliwo czy pobierającego gotówkę,
- zakup paliwa bezpośrednio z cystern,
- brak możliwości identyfikacji osoby wystawiającej fakturę,
- brak wszystkich właściwych dokumentów sprzedaży (dokumentu wydania - tzw. Wz, świadectwa jakości, koncesji, niewystawienie faktury),
- zakup paliwa od podmiotu, dla którego taka sprzedaż nie stanowi podstawowego profilu działalności,
- brak możliwości bezpośredniego kontaktu z podmiotem sprzedającym paliwo (kontakt wyłącznie telefoniczny, dostawa paliwa przez inne podmioty, brak możliwości omówienia warunków współpracy w siedzibie podmiotu, brak możliwości zawarcia umowy w formie pisemnej, brak możliwości odbioru paliwa w miejscu prowadzenia działalności przez podmiot sprzedający paliwo),
- przywóz paliwa w pojazdach/zbiomikach nieprzeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych.
2. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty podatku VAT „za sprzedawcę” w drodze odpowiedzialności solidarnej.
Kolejną  negatywną konsekwencją zakupu paliwa od oszusta jest możliwość  nałożenia na rolnika obowiązku zapłaty podatku VAT od zakupionego  paliwa, w przypadku gdy podatku nie rozliczy nieuczciwy sprzedawca.  Dotyczy to zarówno rolników rozliczających podatek VAT, jak również tzw.  rolników ryczałtowych. W szczególności ryzyko zapłaty podatku za  nieuczciwego sprzedawcę może pojawić się w przypadku gdy zakup paliwa  odbywa się w nietypowych warunkach oraz gdy cena paliwa, którą oferuje  sprzedawca jest znacząco niższa niż w przypadku innych sprzedawców.
Rolnicy  mogą uwolnić się od ryzyka płacenia podatku za nieuczciwego sprzedawcę w  przypadku gdy kupują paliwo u sprawdzanych sprzedawców, co ma miejsce  m.in. w przypadku nabywania paliwa od podmiotów wpisanych do  prowadzonego przez Ministra Finansów w formie elektronicznej wykazu  podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną. Wykaz ten jest udostępniony  w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów na stronie  www.mf.gov.pl w dziale Administracja podatkowa/Działalność/Kaucja  gwarancyjna. Wejście do wykazu jest również możliwe ze strony  www.fmanse.mf.gov.pl w menu VAT/Kaucja gwarancyjna; link bezpośredni:  http://kaucja-gwarancyjna.mofnet.gov.pl/.
3. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty podatku akcyzowego „za sprzedawcę”.
Kupując  paliwo niewiadomego lub nielegalnego pochodzenia, gdy nie jest znane  źródło pochodzenia paliwa i nie jest możliwe ustalenie sprzedawcy  paliwa, rolnik może zostać zobowiązany do zapłacenia akcyzy, jeżeli nie  zrobił tego sprzedawca. Ryzyko zapłaty akcyzy za dostawcę paliwa wystąpi  np. w sytuacji, gdy rolnik odmówi ujawnienia sprzedawcy lub wskaże  podmiot nieistniejący. Aktualnie obowiązująca stawka akcyzy dla olejów  napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania  tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe  określone w odrębnych przepisach wynosi 1171,00 zł/1000 1. W przypadku  gdy olej napędowy nie spełnia wymogów jakościowych należy zastosować  stawkę akcyzy wynoszącą 1797,00 zł/10001.
4. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty opłaty paliwowej „za sprzedawcę”.
Jeżeli  rolnik zostanie zobowiązany do zapłacenia akcyzy w związku z zakupem  paliw z niewiadomego lub nielegalnego źródła, to konsekwencją tego  będzie konieczność opłacenia przez rolnika również opłaty paliwowej.  Obowiązująca w 2015 r. stawka opłaty paliwowej dla olejów napędowych  wynosi 288,05 zł/10001.
5. Możliwość zakwestionowania u rolnika zwrotu akcyzy, o który ubiegają się rolnicy w urzędzie gminy.
Rolnicy  mogą uzyskać zwrot podatku akcyzowego zapłaconego przy zakupie oleju  napędowego używanego do produkcji rolnej. Limit zwrotu podatku  akcyzowego w 2015 r. wynosi 81,70 zł za każdy 1 ha użytków rolnych. W  tym celu rolnik występuje (w zależności od miejsca położenia gruntów) do  wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, dołączając do wniosku faktury  dokumentujące zakup oleju napędowego.
Podstawą do zwrotu podatku  akcyzowego mogą być wyłącznie faktury, które stanowią rzeczywisty dowód  zakupu oleju napędowego przez rolnika (tj. dokumentują transakcje, które  rzeczywiście miały miejsce, wystawił je podmiot dokonujący legalnego  obrotu paliwami, nie zaś np. podmiot nieistniejący, a przedmiotem  dostawy był olej napędowy).
W przypadku gdy faktury przedstawione  przez rolnika nie będą dokumentować rzeczywistego zakupu oleju  napędowego (będą to tzw. puste faktury), zwrot podatku akcyzowego może  zostać zakwestionowany.
W sytuacji natomiast gdyby okazało się w  terminie późniejszym, że rolnik pobrał nienależnie zwrot podatku  akcyzowego będzie on zobowiązany do jego zwrotu wraz ze stosownymi  odsetkami.
6. Odpowiedzialność karno-skarbowa.
Nabycie paliwa od  oszusta na podstawie faktur, które są niezgodne z rzeczywistością oraz  posługiwanie się przez podatnika takimi fakturami przed organami  podatkowymi w ramach dokonywania rozliczenia podatku (przykładowo VAT  czy akcyzowego) może prowadzić do odpowiedzialności za przestępstwo lub  wykroczenie skarbowe na podstawie ustawy Kodeks kamy skarbowy, za co  grozi kara grzywny (od 175 zł do 16,8 min zł), kara pozbawienia wolności  do 5 lat albo obie te kary łącznie.
Podobne konsekwencje poniesie  podatnik, który przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym  lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ  narażając na nienależny zwrot podatkowej należności publicznoprawnej, w  szczególności podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od  towarów i usług, podatku akcyzowym, zwrot nadpłaty lub jej zaliczenie na  poczet zaległości podatkowej lub bieżących albo przyszłych zobowiązań  podatkowych.
Posługiwanie się nierzetelnymi fakturami może stanowić  ponadto czyn zabroniony podlegający karze grzywny od 175 zł do 16,8 min  zł.
Z kolei nabycie oleju opałowego, bez względu na to czy dokonane w  sposób legalny, czy też nie, i jego następne użycie jako napędowego,  zagrożone jest karą grzywny (od 175 zł do 16,8 min zł), karą pozbawienia  wolności do 2 lat albo obu tym karom łącznie.
Podsumowując,  potencjalne zagrożenia dla rolnika z tytułu zakupu „nielegalnego” paliwa  zdecydowanie przewyższają korzyści, jakie może on uzyskać z tytułu  „atrakcyjnej” ceny jego zakupu. Powyższe ilustruje następujący przykład:
Rolnik  zakupił 1.000 litrów „nielegalnego” oleju napędowego nicspełniającego  wymagań jakościowych po cenie brutto 4,50 zł/1 (o 50 gr/1 niższej niż w  przypadku „legalnego” zakupu).
Z tego tytułu rolnik uzyskuje zvsk w wysokości 500 zł.
Jednocześnie jednak rolnik może ponieść straty w wysokości 3.877 zł.
Na kwotę tych strat składać się będą:
1) należności na rzecz Skarbu Państwa, których może dochodzić naczelnik urzędu celnego:
- 1.797 zł - podatek akcyzowy,
- 288 zł - opłata paliwowa,
2) kwoty zakwestionowanych odliczeń czy zwrotu podatku, przysługujących rolnikowi przy „legalnym” nabyciu:
- 950 zł (zwrot podatku akcyzowego),
- 842 zł (odliczenie podatku VAT).
RYZYKO =- 500 zł - 3.877 zł = - 3.377 zł
Jednocześnie należy podkreślić, iż kwota straty może być znacznie  wyższa w przypadku m.in. gdy dojdzie do nałożenia na rolnika obowiązku  zapłaty podatku „za sprzedawcę” w drodze odpowiedzialności solidarnej  czy też do nałożenia na rolnika kary w drodze odpowiedzialności  karnoskarbowej.
Ponadto wskazania wymaga, że paliwo pochodzące z  niewiadomego źródła często nie spełnia norm jakościowych, jednym bowiem z  typowych procederów uprawianych przez osoby dopuszczające się oszustw w  obrocie paliwami jest odbarwianie oleju opałowego przy pomocy kwasu  siarkowego i sprzedawanie go jako oleju napędowego. W momencie zakupu  rolnik nie jest w stanie odróżnić nabytego odbarwionego oleju opałowego  od oleju napędowego. Inną metodą jest dodawanie do oleju opałowego  odpadów chemicznych lub tanich rozpuszczalników i sprzedaży go jako  oleju napędowego. Używanie takiego paliwa może prowadzić do awarii  silników maszyn rolniczych, a w konsekwencji skutkować koniecznością  przeprowadzenia kosztownych napraw tych urządzeń.
Mając na uwadze  powyższe, nabywając paliwo w dobie nasilenia zjawiska oszustw w sektorze  paliwowym, rolnicy mogą ustrzec się uczestnictwa w takim procederze w  następujący sposób:
bardzo uważnie dobierać kontrahentów, od których  zakupią paliwo, dokonywać zakupu w firmach o niebudzącej wątpliwości  renomie, zawierać transakcje - umowy grupowo, z wyznaczeniem lidera  fachowca paliwowo- fmansowego, celem zmniejszenia kosztów biurokracji  oraz zapewnienia możliwości negocjacji dużego upustu, zawierać  transakcje w biurze (najlepiej firmy sprzedającej z udziałem jej  właściciela lub szefa) w godzinach pracy biura, unikać zakupu paliwa w  przypadku gdy okoliczności, w jakich odbywa się sprzedaż są nietypowe i  budzą wątpliwości, zawierać transakcje bezgotówkowe, w przypadku  płatności w formie gotówkowej należy upewnić się, że osoba przyjmująca  należność jest wskazana z imienia i nazwiska na dowodzie KP oraz jest  upoważniona przez sprzedawcę do odbioru gotówki, w przypadku dokonywania  transakcji z udziałem pośrednika żądać dowodów, że osoba podająca się  za pośrednika może występować w imieniu sprzedawcy (umowa pośrednictwa,  telefon do sprzedawcy), żądać oryginalnych dokumentów (KRS,  zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, REGON,  NIP, koncesja), z których należy pewne dane wynotować - celem  sprawdzenia - nr dokumentu, data wydania, organ wystawiający dokument,  data ważności od... do... - nawet zażądać kserokopii tych dokumentów), przy  każdej dostawie żądać oprócz faktury obowiązkowo świadectwa jakości  paliwa, które również należy poddać sprawdzeniu (telefon do  wystawcy), sprawdzać czy sprzedawcy paliwa są zarejestrowanymi czynnymi  podatnikami VAT, Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT jest dostępne pod  linkiem https://pfr.mf.gov.pl/?link=vat sprawdzać  czy sprzedawcy paliwa są wymienieni w prowadzonym przez Ministra  Finansów w formie elektronicznej wykazie podmiotów, które złożyły kaucję  gwarancyjną, sprawdzać czy sprzedawcy paliwa są w bazie przedsiębiorstw  posiadających koncesje w zakresie obrotu paliwami.
Baza przedsiębiorstw posiadających koncesje znajduje się na stronie internetowej Urzędu Regulacji Energetyki pod linkiem:
http://bip.ure.gov.pl/bip/import/35,Baza-przedsiebiorstw-posiadajacych-koncesje.html
przy zakupie znaczących ilości paliwa pobrać próbki w obecności  dostawcy przed zlaniem, które należy dobrze zabezpieczyć i zachować do  ewentualnych sporów (pobór próbek powinien być w miarę fachowy i do  właściwych naczyń). Pobrane próbki pozwolą na ocenę czy sprzedawane  paliwo spełnia normy jakościowe (czyjego zakup jest „bezpieczny” dla  rolnika).
Narastający problem oszustw w obrocie paliwami jest  niezwykle szkodliwy nie tylko dla budżetu państwa, ale również dla  znaczących jego konsumentów, w tym rolników, którzy nieświadomie  uczestnicząc w procederze nadużyć, mogą narazić się na opisane powyżej  negatywne konsekwencje.
