Pani Justyna jest adiunktem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz w Małopolskiej Uczelni Państwowej w Oświęcimiu. Przez wiele lat pracowała w Parku Naukowo-Technologicznym w Manchester, w Wielkiej Brytanii jako kierownik ds. innowacji, gdzie brała udział w procesie transferu technologii, komercjalizacji wiedzy oraz wspierała rozwój ok. 200 firm działających na terenie parku. W związku z tym chętnie podzieliła się z nami swoimi spostrzeżeniami od strony praktycznej przedstawiając temat: Produkt i jego sprzedaż a ochrona konsumenta.
Uczniowie mieli możliwość poznania etapów tworzenia produktów już od jego prototypu. Dowiedzieli się również, że produkt także ulega starzeniu się i jak każdy człowiek przechodzi przez kolejno po sobie występujące fazy: dzieciństwa (faza wprowadzenia produktu na rynek), młodości (faza wzrostu), dorosłości, aż po schyłek. Oznacza to, że każdy produkt dostępny na rynku jest w danej fazie cyklu życia. Równie ważne okazały się innowacje produktowe, na które my konsumenci jesteśmy poddatni i spontanicznie reagujemy. Nie rzadko prowadzą one do nagłych wydatków w naszych finansach osobistych i bywają nieplanowanymi wcześniej wydatkami budżetowymi. Dlatego istotne jest przemyślane zarządzanie swoim portfelem.
Ciekawostką okazał się podział asortymentu na szeroki i głęboki. Uczniowie dowiedzieli się, że szeroki asortyment to wiele różnych produktów (szampony, mydła, pasty do zębów), a głęboki asortyment to jeden rodzaj produktu, ale w różnych smakach, kolorach, kształtach, itd. I tak np. firma, która produkuje chipsy w Wielkiej Brytanii o różnych smakach, w tym solone, paprykowe, krabowe i o smaku octu, ma wąski, ale głęboki asortyment. Również znak ® został zidentyfikowany. Dowiedzieliśmy się gdzie znajdują się Urzędy Patentowe nadające produktom prawną ochronę, nie tylko na terenie Polski, ale i Europy, aż po cały świat. Równie interesujące były zaprezentowane relacje biznesowe: B2B i B2C. Uczniowie poznali co oznaczają powyższe skróty i jak istotne są w procesie zarządzania, budowania strategii i podejmowania decyzji, szczególnie tych które dotyczą działań marketingowych ukierunkowanych na klienta indywidualnego, bądź biznesowego.
Na koniec każdy uczestnik miał możliwość brać udział w interaktywnym quizie wcielając się w wybraną emotkę. Poniżej przedstawiony wykres prezentuje wyniki. Spotkanie przebiegło w przyjaznej atmosferze, z którego wyszliśmy z nową dawką wiedzy.
Szczegółowe wyniki wraz z materiałami z zajęć można znaleźć pod linkiem:
https://drive.google.com/file/d/1j94dX3xHsb52c2ja9PKFBykw0EWeraaf/view?usp=sharing