Edukacja ekonomiczna to doskonała inwestycja. Dzieci, które rozumieją zasady funkcjonowania gospodarki, wiedzą, skąd się biorą pieniądze i jak rozsądnie planować wydatki, są świadomymi konsumentami, a w przyszłości być może także efektywnymi przedsiębiorcami. Niezależnie od zainteresowań każdy uczeń powinien wiedzieć, jak założyć własną działalność gospodarczą, co jest celem przedsiębiorstwa i od czego zależy sukces przedsiębiorcy.
W trakcie realizacji programu Złote Szkoły NBP zostały przeprowadzone następujące tematy:
1.Historia i cechy pieniądza z uwzględnieniem różnic miedzy pieniądzem, gotówką i walutą. Podczas lekcji dzieci poznały ewolucję pieniądza oraz na czym polega barter. Zastanawiały się jak to byłoby teraz wymieniać się towarem za towar i czy to w ogóle jest możliwe na większą skalę. Zapoznały się również z różnicą między pieniądzem, gotówką a walutą. Uczniowie dowiedzieli się jak rozpoznawać fałszywe pieniądze. Dużym zainteresowaniem cieszył się filmik edukacyjny o inflacji i uświadomienie, że pieniądz traci na wartości. Jednymi z zadań było wykonanie przez uczniów plakatów ukazujących zabezpieczenia na awersie i rewersie banknotów, jak również przedstawiających wygląd dawnego pieniądza.
2.Moje pierwsze konto bankowe i karta płatnicza. Podczas zajęć dzieci wraz z nauczycielem zastanawiały się jakie są korzyści z posiadania konta w banku, kto może założyć takie konto, jakie są rodzaje rachunków bankowych i kart płatniczych oraz jak zbudowana jest taka karta. Dzieci podejmowały decyzję w formie głosowania co jest ważnego przy wyborze konta bankowego. Uczniowie z klas 4 - 6 mieli za zadanie zaprojektować wzór swojej karty płatniczej w programie graficznym, a klasy 7-8 kodeks (plakat) prezentujący bezpieczne zasady korzystania z kart płatniczych lub konta bankowego.
3.Bezpieczne zakupy i zaciąganie zobowiązań finansowych a znajomość praw konsumenckich. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciami konsument, rodzaje dóbr oraz poznali swoje prawa jako konsumenci. Dowiedzieli się również jak zgłaszać reklamację, kiedy skorzystać z rękojmi, a kiedy z gwarancji. Omówiono instytucje w których można szukać pomocy jako konsument. Na zajęciach zastanawialiśmy się również czy warto kupować na raty i na co zwrócić uwagę. W ramach podsumowania uczniowie przygotowali krzyżówkę z hasłami ekonomicznymi.
4.Planowanie i kontrola wydatków, czyli siła zarządzania własnymi pieniędzmi. Uczniowie klasy 8a stworzyli dwie prezentacje dotyczące planowania i kontroli wydatków. Młodzież w prezentacjach umieściła bardzo konkretne wskazówki wprowadzające młodych ludzi w świat zarządzania własnymi wydatkami. Przedstawili trzy metody podziału zarabianych pieniędzy. Każdy uczestnik mógł wybrać coś dla siebie.
5.Planowanie i kontrola wydatków, czyli o sile zarządzania własnymi pieniędzmi oraz sztuka odkładania pieniędzy na wyznaczony cel. Te tematy zostały zrealizowane w klasach 6 na lekcjach języka angielskiego pod hasłem „How to manage your money”. Młodzież wraz z nauczycielem przedyskutowała najważniejsze kategorie wydatków (housing, insurance, transportation, healthcare etc.) uszczuplających domowy budżet, a także dlaczego warto odróżniać potrzeby od zachcianek (needs vs. whims). Dzieci zapoznały się również ze słownictwem dotyczącym gospodarowania pieniędzmi (save, earn, budget, get, invest) oraz poznały sposoby przechowywania oszczędności (piggy bank, savings jar, bank account).
W drugiej części uczniowie dowiedzieli się, jakie mają możliwości pozyskania lub zarobienia pieniędzy w młodym wieku. Klasa 6a miała dodatkowe zajęcia dotyczące zarządzania budżetem oraz obliczania bilansu zysków i strat związanych z prowadzeniem drobnej działalności.
Podsumowując, dzięki edukacji ekonomicznej dzieci będą bardziej świadome tego jak mogą dobrze zaplanować dochody i wydatki w ich domowym budżecie oraz jak oszczędzać. Powyższe przedstawione działania i omówione tematy pokazują, że ekonomia jest nauką bardzo praktyczną. Dzięki temu kształcimy konsumentów świadomych konsekwencji swoich decyzji finansowych już od najmłodszych lat. W przyszłości takie osoby powinny lepiej gospodarować swoim czasem i pieniędzmi oraz być świadomymi na czyhające ryzyka i umieć przed nimi się zabezpieczać.