Tematy były tak dobrane, aby uczniowie mogli zaznajomić się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi finansów i ekonomii, w tym: inwestowania, gospodarowania ograniczonymi zasobami, zasadami działania gospodarki rynkowej, konkurencyjności, zabezpieczeń i ubezpieczeń. Na podstawie zebranych informacji Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej: Julia Bębenek, Sandra Sporysz, Emilia Noworyta, Amelia Bielowicz, Michał Piwowarczyk wraz z nauczycielami Drużyny zdecydowali podjąć debacie temat: Czy Polska powinna przystąpić do strefy euro? Wady i zalety.
Wybór poprzedzony był dyskusją i rozdzieleniem zadań na dwie drużyny oraz konferansjera. Uczniowie zaangażowali się chętnie. Wiele czasu musieli poświęcić, aby zgłębić tematykę euro jako waluty dla naszego kraju oraz na zebranie informacji dotyczących korzyści i wad jego wprowadzenia. Młodzi ludzie chcąc wyrobić sobie zdanie "za lub przeciw" musieli zasięgnąć informacji z różnych źródeł. Wyłonione zespoły zgodnie z ich przekonaniami przygotowały prezentacje z odpowiednimi argumentami, która przedstawili podczas debaty. Powstała również grupa, która tworzyła krzyżówki i rebusy utrwalające wiedzę na temat euro. W głównej debacie uczestniczyli uczniowie klas 8a, 8b i 6c. Zadaniem drużyn było zaprezentowanie w przyjazny sposób argumentów "za" i "przeciw", a za ich pomocą przekonanie adwersarzy do swoich racji. Uczyli się w ten sposób, że w dyskusji istotna jest siła używanych argumentów. Tematyka wywołała emocjonalne zaangażowanie uczestników, którzy ścierali się przy obronie własnych racji. Debata okazała się energetyczna.
Po przedstawieniu argumentów obu drużyn poproszono eksperta o zabranie głosu, który omówił czynniki mające wpływ na ustalenie kursu danej waluty. Przypomniał jak ważny jest rynek i jego mechanizm oraz transakcje zawierane na nim, zwłaszcza te na arenie międzynarodowej. Następnie zaprosił do głosowania.
Po tak dużej dawce informacji oraz uświadomieniu zmian, które wpływają, w tym na nasze finanse osobiste, wynagrodzenia i inne sfery życia wszyscy uczestnicy mieli możliwość udziału w tajnym głosowaniu poprzez zdalny e- formularz. Otrzymali link i mogli oddać swój głos: Czy są za wejściem Polski do strefy Euro? Znaczna większość, bo aż 77% była przeciw wprowadzeniu euro, natomiast 23% była za.
Uczestnicy w drugiej części debaty rozwiązywali rebusy i przygotowaną krzyżówkę. Pytania okazały się nie tak łatwe. Oglądali filmik edukacyjny zaczerpnięty z zasobów edukacyjnych NBP pt. "Kurs walutowy", który utrwalił i zgłębił ich wiedzę. Uczniowie klasy 6c przedstawili plakaty tematyczne.
To było już ostatnie zadanie, które zrealizowaliśmy w ramach udziału w Programie „Złote Szkoły NBP”. Miejmy nadzieję, że spora dawka przekazanej wiedzy i doświadczeń z rozmów a także ze spotkań z osobami spoza szkoły przyniesie naszym uczniom wymierne korzyści.