Pod takim hasłem przewodnim 03 marca 2022 roku, odbyły się warsztaty ekonomiczne dla uczniów naszej szkoły.
Zajęcia przeprowadziła mgr Anna Jonkisz - Zacny, wykładowca Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm Witolda Pileckiego w Oświęcimiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Wraz z Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej poruszyli tematykę inwestowania pieniędzy w bezpieczne instrumenty finansowe oraz w te bardziej ryzykowne. W ramach zajęć przeprowadzili debatę: Jestem za posiadaniem gotówki w skarbonce czy preferuję inwestycje?
Szybki rozwój technologiczny i zmieniające się warunki gospodarcze stwarzają możliwości różnego rodzaju inwestycji, zarówno przez obywateli jak i innych uczestników rynku. Żeby dobrze zrozumieć potrzebę inwestowania w instrumenty finansowe, uczniowie dowiedzieli się czym jest wartość pieniądza w czasie oraz jaki wpływ na pieniądz ma inflacja.
Oczywiście każdy inwestor dąży do uzyskania możliwe najwyższej stopy zwrotu z inwestycji, dlatego uczniowie wysłuchali i wspólnie zastanawiali się jakie czynniki będą wpływały na ten wskaźnik. Ustalili, że jednym z podstawowych czynników jest czas i ryzyko związane realizacją danego przedsięwzięcia. Dlatego też, dowiedzieli się, że inwestorzy przed rozpoczęciem inwestycji wyznaczają sobie pewien cel, który chcieliby osiągnąć. Jak ustalono, trzymanie pieniędzy w gotówce sprawia, że w warunkach inflacji tracimy pewną część ich wartości.
Uczniowie poznali sposoby niwelowania skutków utraty wartości pieniądza, w szczególności poznając metody i zasady inwestowania m.in. w obligacje, lokaty, złoto, fundusze inwestycyjne, akcje, a nawet kryptowaluty. Uzyskali również wiedzę dotyczącą zagrożeń związanych z inwestowaniem w każdy z omówionych instrumentów. Dowiedzieli się, że inwestowanie obarczone jest z ryzykiem straty i wymaga posiadania wiedzy dotyczącej działania instrumentów inwestycyjnych. Po przeprowadzonej dyskusji przeprowadzono głosowanie: czy jesteś za inwestowaniem, czy preferujesz odkładanie pieniędzy w domu.
Jak się okazało zdania były podzielone: za inwestowaniem głosowało około 61% uczestników, za posiadaniem gotówki w domu 39%. Wyniki pokazują, że część uczniów, zwłaszcza tych młodszych, podchodzi do inwestycji z dystansem i preferuje gotówkę mieć pod ręką, natomiast starsi uczniowie są bardziej zainteresowani zarabianiem poprzez inwestycje.
Spotkanie odbyło się w miłej atmosferze. Uczniowie byli aktywni i zaangażowani. Z całą pewnością otrzymali w pigułce wiedzę dotyczącą bezpiecznego inwestowania w instrumenty finansowe.