Lekcje, które odbywały się poprzez platformę Zoom, a także stacjonarnie w szkole przeprowadzili nauczyciele Joanna Miłoń, Izabela Berszakiewicz oraz Sebastian Smolarek. Do promowania wiedzy ekonomicznej włączyli się również uczniowie, którzy pod opieką nauczycieli, przeprowadzali lekcje odwrócone: Julia Włoszek, Zofia Frączek, Aleksandra Sekunda, Aleksandra Piętka, Olivia Stokłosa, Natalia Grzesło, Wiktoria Rusin, Nadia Kluwak, Julia Żabińska.
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej uzyskała wsparcie w zakresie tworzenia prezentacji udzielone przez uczniów szczególnie zainteresowanych finansami i ekonomią, tj. Gabrielę Bęben, Emilię Kramarczyk, Daniela Pawełczyka Drużyna Edukacji Ekonomicznej, z dużym zaangażowaniem, zabrała naszych uczniów w świat finansów, bankowości, inwestycji oraz cyberbezpieczeństwa, w szczególności poruszając tematykę:
Podczas lekcji odwróconych uczniowie poznali zasady i sposoby ochrony przed wirusami, phisingiem oraz oszustwami w Internecie. Zdobyli wiedzę dotyczącą ochrony danych, konsekwencji finansowych i kradzieży tożsamości. Z zaciekawieniem obejrzeli filmy, które pomogły przyswoić wiedzę oraz zobrazowały poruszaną tematykę dotyczącą cyberzagrożeń, phisingu, ochrony danych i ochrony pieniędzy.
Podczas przeprowadzonych lekcji uczniowie dyskutowali i odpowiadali na pytania, np. Czym jest RODO? Jakie są zasady tworzenia dobrego hasła? Uczestnicy mogli zaprezentować i zapisać przykładowe silne hasło. Niezwykle budujący był fakt, że uczniowie odpowiadali poprawnie na zadawane pytania.
Podsumowaniem lekcji były rozwiązane przez uczniów quiz oraz rebus, których hasłami były "Internet jest super" oraz "Internet bywa niebezpieczny". Wiadomości zdobyte podczas zajęć, w pigułce zostały zebrane i umieszczone na ekspozytorze poświęconym realizowanej tematyce Złotych Szkół NBP. Uczniowie spisali się znakomicie!
2. Gotówka jako powszechnie akceptowana forma płatności w Polsce. Jak bezpiecznie korzystać z polskich banknotów i rozpoznawać ich zabezpieczenia?
Dzieci na zajęciach matematyki, wychowania fizycznego oraz godziny wychowawczej z zaciekawieniem wysłuchiwały prelekcji nauczyciela dotyczącej historii i ewolucji pieniądza. Poznały różnicę pomiędzy pieniądzem gotówkowym i elektronicznym, a także wymieniały zalety i wady każdego z nich. Uczniowie krok po kroku poznawali wszystkie zabezpieczenia banknotów, które weryfikowały w namacalny sposób poprzez identyfikację na prawdziwym banknocie. Ciekawym doświadczeniem okazało się sprawdzanie zabezpieczeń na banknotach sprzed denominacji oraz w walucie obcej. Uczniowie z dużym zaangażowaniem utrwalili zdobytą wiedzę w trakcie ćwiczeń, jak również gry zaczerpniętej z zasobów edukacyjnych NBP „Strażnik banknotów”. Równie ciekawym sposobem pogłębienia wiedzy okazał się spacer po wirtualnym Centrum Pieniądza w Warszawie. W ramach pracy domowej uczniowie wykonali plakaty, na których zaznaczyli zabezpieczenia na awersie i rewersie banknotu. Przygotowane prace zdobiły ekspozytor na głównym korytarzu szkoły.
Z dużym zaciekawieniem spotkało się zagadnienie zmienności pieniądza w czasie, które zobrazowane zostało filmem edukacyjnym dotyczącym inflacji. Spora część uczniów przygotowała na zajęcia pieniądze sprzed denominacji. Oglądając banknoty dzieci uświadomiły sobie, że każde z nich byłoby teraz „Miliarderem”.
3. Bezpieczne przechowywanie pieniędzy. Jak są chronione depozyty w bankach?
W ramach lekcji odwróconych, Ambasadorzy Edukacji Ekonomicznej wprowadzili swoich kolegów w tematykę Instytucji Finansowej jaką jest Bank. Omówili jak sprawdzić, czy nasze środki w banku są bezpieczne. Uzasadnili rolę instytucji: BFG, MF, NBP, KNF.
Podczas lekcji odbyła się dyskusja: Bezpieczne przechowywanie pieniędzy i dokumentów - dlaczego to tak ważne? Omówiono sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy oraz dokumentacji. Uczniowie zapoznali się z pojęciem depozyt, a także poznali rodzaje depozytów z uwzględnieniem głównych zasad systemu gwarantowania depozytów w Polsce. Ambasadorzy zaprezentowali różnice między depozytami bankowymi, a Vista oraz zdefiniowali pojęcie lokaty terminowej.
Zajęcia zakończyły się quizem, w którym znajdowało się 5 pytań dotyczących poruszanej tematyki oraz krzyżówka, której hasłem głównym były "pieniądze". Aby rozwiać wszelkie wątpliwości był także czas na zadawanie pytań.
4. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej i mobilnej.
Uczennice podczas realizacji lekcji przedstawiały czym jest bankowość mobilna i elektroniczna. Zaprezentowały jak założyć bankowość mobilną. Podjęły dyskusję nie tylko na temat zalet, ale także zagrożeń związanych z korzystaniem z bankowości mobilnej i elektronicznej. Ważną kwestią było zidentyfikowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z tego typu udogodnień. Kluczową kwestią okazało się silne hasło, miejsce oraz sposób korzystania z sieci – zwrócono uwagę zwłaszcza na korzystanie z sieci otwartych.
Aby efektywnie podsumować omawiane kwestie uczniowie rozwiązywali ciekawe rebusy, quizy, pytania obrazki oraz oglądali filmiki. Uczniowie wynieśli również wiedzę oraz świadomość dotyczącą ostrożności i odpowiedzialności w trakcie korzystania z bankowości elektronicznej.
5. Ryzyko pułapki rosnącego zadłużenia. Co trzeba wiedzieć o szybkich pożyczkach?
W ramach zajęć matematyki, wychowania fizycznego oraz godziny wychowawczej uczniowie wysłuchiwali prelekcji nauczycieli, który przybliżyli im wiadomości związane z rosnącym zadłużeniem społeczeństwa. Temat okazał się bardzo ciekawy, zanurzający umysły dzieci w sytuacje, kiedy ludzie biorą pożyczki na różne cele, przez co wpadają w coraz to większe zadłużenia. Omówione zostały zasady działania instytucji oferujących szybkie kredyty. Tematem dyskusji było pytanie: Czy prezentowane przez w/w instytucje oferty – tzw. szybkich kredytów są bezpieczne? W konkluzji dyskusji uczniowie stwierdzili, że gdyby ludzie dokładnie czytali umowy z pewnością uchroniłoby to ich od poważnych kłopotów finansowych.
Uczniowie mieli także możliwość obejrzenia webinarium Wojciecha Nowickiego w trakcie, którego zostały przedstawione dane: Czym jest dług w sensie ekonomicznym i w sensie prawnym? Jakie są rodzaje pułapek? Ile osób – w jakim wieku w Polsce już wpadło w pętle zadłużenia? Prowadzący również w klarowny sposób, przedstawił czystą statystykę rosnącego zadłużenia Polaków. Zwrócił uwagę na liczbę osób, które mają problemy ze spłatą zaciągniętych długów oraz skalę zaciągniętych pożyczek poza bankami. Na uwagę zasługuje fakt, że przez cały czas podczas prelekcji przeplatały się przyczyny, które prowadzą do omawianych problemów.
W trakcie zajęć chętni uczniowie mogli wcielić się w rolę aktorów odgrywając krótką scenkę wyborów miss. Prowadzący uczeń z radością otworzył konkurs „Wybory Miss” – Kredytka kontra Pożyczka. Zarówno Kredytka jak i Pożyczka przedstawiały swoje zalety. Zadaniem publiczności był wybór najlepszej preferowanej formy wsparcia finansowego. Taki sposób prezentacji wiedzy z całą pewnością zapadł w pamięci uczestników dyskusji.