ROK SZKOLNY 2015/2016
„Bawimy się z literkami”
Innowacja pedagogiczna „Bawimy się z literkami” została opracowana przez nauczycielkę Małgorzatę Hebda i będzie realizowana w grupie dzieci 5 letnich. W grupie "Kotki" Innowację będzie prowadziła nauczycielka Małgorzata Hebda, a w grupie "Jeżyki - 5-latki" nauczycielka Renata Krakowczak. Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu w zaplanowanym czasie trwania 30 minut, a także obejmą pracę indywidualną z dziećmi w dogodnym momencie dnia.
Będą to działania w ramach dodatkowych zajęć z zakresu kształtowania gotowości do nauki czytania i pisania.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania obejmuje wspomaganie rozwoju dziecka w następujących obszarach:
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej
- nabywanie sprawności manualnych i rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozwijanie orientacji na kartce papieru
- rozumienie informacji zawartych w formie symbolu
Przedstawione wyżej treści, poszerzone o zakres innowacji, będą wprowadzane poprzez zabawy dydaktyczne, ruchowe, działania plastyczne, sytuacje edukacyjne, ćwiczenia grafomotoryczne, zabawy zręcznościowe, ćwiczenia poprawiające sprawność umysłową dzieci. W innowacji zostaną wykorzystane elementy metody przygotowującej do nauki czytania i pisania M. Tymichowej, elementy metody wspierającej percepcję wzrokową i spostrzegawczość M. Frostig oraz elementy metody poprawiającej sprawność umysłową Dennisona.
Innowacja przewiduje zapoznawanie dzieci z kształtem liter w formie zabaw „Dzień z literą……….”.
Cele ogólne innowacji pedagogicznej „Bawimy się z literkami”:
- wspomaganie procesu osiągania gotowości do nauki czytania i pisania przez dzieci
- rozwijanie sprawności psychomotorycznych
- rozbudzanie i kształtowanie procesów poznawczych
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci
- doskonalenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej
- usprawnianie koncentracji uwagi
- budzenie wiary we własne możliwości
- nabywanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi
- podniesienie poziomu rysowania i posługiwania się przyborami
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci w zakresie podejmowania prób czytelniczych
- doskonalenie umiejętności wykonywania poleceń zgodnie z poleceniem
- kształtowanie wytrwałości w wykonywaniu zadań