W roku szkolnym 2021/2022 w grupie Jeżyki realizowany jest projekt edukacyjny „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”.
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą
Cele szczegółowe:
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka; g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja placówki oświatowej; m)rozwijanie współpracy między nauczycielami; n) kształcenie na odległość.
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Wszystkie moduły opierają się na postaci Małego Misia, pełniącego rolę przewodnika po świecie literatury oraz na propagowaniu czytelnictwa
MODUŁY WCHODZĄCE W SKŁAD PROJEKTU:
Dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia, który w roku szkolnym 2021/2022 odbędzie czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. W przedszkolu pluszak "mieszka" w kąciku czytelniczym. Zostało nadane mu imię i jest obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury.
Rozwijanie czytelnictwa:
1) codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – przewodnika dzieci po świecie literatury,
2) zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom,
3) prowadzenie dzienniczka,
4) stworzenie kącika książki z pozycjami książkowymi na temat,
5) wykonanie zakładek do książek wg projektu Karoliny Ząbczyk,
Przygotowanie dzieci do czytania poprzez zabawy z kodami. Moduł realizowany będzie w formie warsztatu literackiego dla dzieci. Dotyczy cyberbezpieczeństwa oraz zawiera propozycję przeprowadzenia: „Misiowego turnieju łamigłówek logicznych” ćwiczących umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, czyli kompetencji niezbędnych w codziennym życiu. Dzieci będą miały możliwość zaprezentowania własnych zainteresowań i na ich kanwie tworzenia zagadek, łamigłówek i zadań dla przedszkolaków. Udział w europejskiej akcji „Code Week”;
Zapoznanie dzieci z „Legendą o Czechu, Lechu i Rusie”, wyjaśnienie pojęcia „legenda”, tworzenie opisu i zasad gry, tworzenie ilustracji do tekstu, stworzenie kącika książki z pozycjami książkowymi na temat Polski. Przygotowanie gry dydaktycznej na kanwie legendy o powstaniu państwa polskiego. Obchody Dnia Niepodległości - udział przedszkola w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do Hymnu"
Głównym zadaniem dzieci jest zaprojektowanie wymarzonego dnia w przedszkolu i tworzenie misiowych afirmacji. Dzieci będą uczyć się planowania i zarządzania czasem. Spróbują stworzyć karty aktywności. Opowieść ruchowa będąca elementem scenariusza zajęć ma zachęcić dzieci do aktywności ruchowej i rozwijać wyobraźnię.
Zabawy twórcze na podstawie tekstów literackich, prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek/bajek. Kanwą, wokół której organizuje się aktywność dzieci w ramach czytelniczego spotkania, jest opowiadana im etapami historia. Storyline jest metodą, która w dużym stopniu angażuje dzieci — to one są głównymi twórcami i uczestnikami historii, która rozwijana jest podczas zajęć. Nauczyciel podaje dzieciom wątki opowiadania, a zadaniem uczestników jest ich rozwijanie, wzbogacanie i rozwiązywanie zawartych problemów przez działanie. Na podstawie pomysłów dzieci nauczyciel wymyśla i przedstawia kolejny fragment opowiadania, nad którym potem pracują przedszkolaki.
Stworzenie kącika książki z pozycjami książkowymi na temat sportu, wyszukiwanie w treściach bajek/książek inspiracji do stworzenia bajkowego toru przeszkód. Głównym zadaniem dzieci jest zorganizowanie zawodów sportowych w oparciu o postacie z bajki/historie zaczerpnięte z bajek/atrybuty postaci bajkowych. Ostatni moduł projektu ma zachęcać do aktywności sportowej, ale i rozwijać wyobraźnię Dzieci wraz z nauczycielem opracują tor przeszkód.