W TROSCE O ZDROWIE PRZEDSZKOLAKA

15.02.2018, Kategoria: Dobre Rady

Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka.

 

 

Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka. Już od najmłodszych lat powinniśmy kształtować u dzieci czynne postawy wobec zdrowia.

    

Wiek przedszkolny jest specyficznym okresem w życiu dziecka, odgrywającym bardzo istotną rolę w jego indywidualnym rozwoju. Utrwalone w tym okresie przyzwyczajenia i nawyki mają decydujący wpływ na późniejszy styl życia dorosłego już człowieka. Edukację zdrowotną dzieci należy więc rozpocząć jak najwcześniej. Dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo własne i innych, sprawność ruchową, kształtowanie prawidłowej postawy ciała oraz wyrabianie nawyków higienicznych to szczególne ważne zadania wychowania zdrowotnego w przedszkolu.

 

ZDROWIE – z medycznego punktu widzenia, to nieobecność choroby lub kalectwa. Podstawowa edukacja dotycząca zdrowia dzieci w wieku przedszkolnym oparta jest na wzbogacaniu wiedzy na temat funkcjonowania organizmu człowieka oraz stwarzaniu odpowiednich warunków do promowania zdrowego stylu życia, a także na nabywaniu umiejętności dbania o własne zdrowie. Dziecko stopniowo uświadamia sobie, jakie czynniki szkodzą jego organizmowi, a jakie pomagają w jego rozwoju. Podczas zajęć prowadzonych w przedszkolu występuje wiele okazji i sytuacji, w których możliwe jest kształtowanie czynnych postaw dzieci wobec własnego zdrowia.

 

BEZPIECZEŃSTWO – odgrywa istotną rolę w życiu każdego człowieka, a w szczególności dziecka, nieświadomego zagrożeń czyhających na niego w różnych okolicznościach, z uporem dążącego do coraz to większej samodzielności i uniezależnienia się od osób dorosłych. Przedszkolak powinien nauczyć się dostrzegania grożących mu niebezpieczeństw i odpowiednich na nie reakcji, powinien rozumieć zasadność wprowadzania i stosowania określonych zasad bezpieczeństwa. Pozostawiając dziecku możliwie dużo swobody, powinniśmy uświadamiać mu różne zagrożenia, które mogą zaistnieć w jego życiu. Dbając o higienę psychiki dziecka kształtujemy u niego poczucie własnej wartości i wiarę w swoje możliwości. Brak poczucia bezpieczeństwa powoduje u dziecka uczucie zagrożenia, lęk oraz powstawanie reakcji obronnych.

 

HIGIENA – na zdrowie dziecka ogromny wpływ ma higieniczny tryb życia oraz porządek i czystość najbliższego otoczenia. Dzieciom w wieku przedszkolnym uświadamiamy korzyści płynące z troski o własne ciało, kształtujemy nawyki dbania o czystość osobistą oraz o czystość otoczenia, zwracamy uwagę na kulturę spożywania posiłków, racjonalne odżywianie się, a także podkreślamy rolę świeżego powietrza i słońca dla zdrowia.

 

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ruch jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka. Z natury pragnie ono ruchu i lubi zajęcia tego typu. Wzbogacanie doświadczeń psychoruchowych oraz rozwijanie sprawności dziecka stanowi podstawę jego prawidłowego rozwoju. Pobudza bowiem przedszkolaka do podejmowania różnych form działalności – samodzielnych lub kierowanych. Kierowana aktywność fizyczna powinna być dostosowana do możliwości rozwojowych dziecka i odpowiadać jego potrzebom. Ma ona służyć przede wszystkim stymulowaniu harmonijnego rozwoju dziecka, a wraz z nim rozwijać umiejętności oparte na prostych formach ruchu: np.: bieg, skok, rzut. Nabywanie określonych sprawności powinno odbywać się za pomocą zabaw i gier ruchowych. W zabawach tych, w sposób często niezauważalny przez dzieci, przekazujemy elementy dyscypliny, współżycia i współdziałania w grupie oraz zasady odpowiedzialności za siebie i innych.

 

Podstawową formą aktywności dzieci w wieku od 3 do 6 lat jest zabawa. I to właśnie podczas różnorodnych zabaw dziecko powinno zdobywać wiedzę o zdrowiu i prezentować lub doskonalić umiejętności z zakresu edukacji pro zdrowotnej. Nabywanie przez dziecko doświadczeń w trakcie zajęć, które sprawiają mu przyjemność i radość, a także wzbudzają zaciekawienie, przyniesie współmierne większe efekty niż tylko mechaniczne ćwiczenie niezbędnych umiejętności i nawyków higienicznych. Istotnym warunkiem prawidłowego przebiegu kształcenia zdrowotnego dzieci w placówce przedszkolnej jest współdziałanie nauczycieli rodziców. Dotyczy to zwłaszcza włączania rodziców do działań prowadzonych przez nauczycieli na rzecz promocji zdrowia i właściwych zasad higieny.

  

 

 

MAMO! TATO! – JEŚLI CHCESZ ABYM BYŁ ZDROWY

   

·   Nie zabieraj mnie do znajomych, którzy są przeziębieni.

·   Zadbaj o to, abym zawsze miał przy sobie chusteczkę do nosa i zakrywał nos i usta przy kichaniu, a gdybym jej nie miał naucz mnie jak zakrywać nos i usta rękawem powyżej łokcia - pomoże to zapobiec zakażeniu innych osób.

·   Pamiętaj abym często mył ręce wodą z mydłem, unikał dotykania rękami oczu, nosa i ust.

·   Jeżeli kicham, kaszlę pozostaw mnie w domu i wezwij lekarza!

 

 

Data: 15.02.2018