KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA

SAMORZĄDOWEGO

IM. TREFLIKA

W ZABORZU

 

 

 

„Nie zadawajcie dzieciom gwałtu nauczania,

tylko niech się bawią,

Dziecko doskonale bawi się,

ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,

bo uczy się „niechcący”,

a zapamiętuje na zawsze”.

 

PLATON

 

 

 

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz Statucie Przedszkola.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

 

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 )

 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r., poz.356)

 

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. 2017, poz.1611)

 

  1. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 2017, poz. 1658)

 

  1. Statut Przedszkola Samorządowego im. Treflika w Zaborzu.

Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakimi powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.

 

 

 

CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:

  1. Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  2. Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
  3. Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorski metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, wzbogacenie bazy oraz promowanie placówki.

 

ZADANIA PLACÓWKI:

 

WIZJA PRZEDSZKOLA:

Przedszkole promuje zdrowy i bezpieczny styl życia oraz aktywność ruchową, w harmonii z przyrodą i środowiskiem społeczno-kulturalnym oraz w kontaktach z rodzicami. W naszym przedszkolu dzieci budują swój system wartości i szkielet moralny; rozwijają się twórczo, wdrażają do samodzielności, a także zdobywają wiedzę i umiejętności, potrzebne by sprostać wymaganiom stawianym w szkole i w późniejszym życiu. Przedszkole Samorządowe w Zaborzu im. Treflika, poprzez innowację pedagogiczną i program „Kochamy przedszkole z Treflikami” kształtuje u dzieci szacunek do drugiego człowieka, uczy tolerancji wobec osób niepełnosprawnych oraz wzmacnia więzi rodzinne, dzięki podkreśleniu wartości rodziny. Nauczyciele poprzez programy własne i innowacje pedagogiczne poszerzają ofertę edukacyjną przedszkola, umożliwiając wszechstronny rozwój dzieci.

 

MISJA PRZEDSZKOLA:

 

MODEL ABSOLWENTA:

 

KRYTERIA SUKCESU:

W naszym przedszkolu dziecko:

  1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  2. Czuje się bezpiecznie.
  3. Rozwija się twórczo.
  4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju.
  5. Dostrzega swoje mocne strony.
  6. Buduje pozytywny obraz samego siebie.
  7. Dostrzega potrzeby innych ludzi.

W naszym przedszkolu rodzice:

  1. Uzyskują pomoc specjalistów.
  2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  3. Mówią otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
  4. Bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
  5. Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
  6. Wspierają przedszkole w jego działaniach.

W naszym przedszkolu nauczyciele:

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
  2. Są aktywni i twórczy.
  3. Realizują programy, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
  4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  5. Współpracują z firmą Trefl S.A.
  6. Prowadzą innowacje pedagogiczne.
  7. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
  8. Wykorzystują metody aktywne w pracy z dzieckiem.
  9. Pozyskują rodziców oraz środowisko do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
  10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

 

Zadania priorytetowe na lata 2019 - 2024:

 

 

 

 

Zadania priorytetowe na rok szkolny 2019/2020

 

„Jestem czytelnikiem” – kształtowanie nawyków czytelniczych i poszanowania kultury piśmienniczej.

Zadania:

  1. Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych.
  2. Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książek, jako źródła wiedzy i przeżyć.
  3. Wyrabianie u dzieci pozytywnego nastawienia do podjęcia trudu nauki czytania.

Środki i sposoby realizacji:

 

 

Zadania priorytetowe na rok szkolny 2020/2021

 

„Moje emocje i zachowania” – poznaję swoje emocje, rozumiem je i nazywam.

Zadania:

  1. Wyrażanie emocji ruchem, gestem i ciałem.
  2. Kształtowanie u dzieci poczucia własnej wartości i budowania pozytywnego obrazu samego siebie.
  3. Zapoznanie dzieci ze sposobami radzenie sobie z porażkami, konfliktami i trudnymi emocjami.

Środki i sposoby realizacji:

- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherbone;

- Metoda gimnastyki twórczej R. Labana;

- Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona;

- Metoda gimnastyki rytmicznej Kniessów;

- Pedagogika Zabawy Klanza