Ksiązki Naszych Marzeń

07.03.2017, Kategoria: Edukacja

W roku szkolnym 2015/2016 w naszej szkole realizowany był projekt „Książki naszych marzeń”. Jego celem była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijania ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych. Przed przystąpieniem do projektu szkoła uzyskała pozytywna opinię Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Rady Uczniowskiej.

Zakupu książek dokonano po konsultacji z uczniami oraz  z Gminną Biblioteką Publiczną. Biblioteka  wzbogaciła się o 88 pozycji książkowych za 1625 zł, z czego większość stanowiły nowości wydawnicze i książki cieszące się zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży.

Podczas realizacji projektu współpracowano z Gminną Biblioteką Publiczną. Współpraca obejmowała: konsultowanie zakupów książek do biblioteki szkolnej, informowanie o zmianach w liście lektur szkolnych, przekazanie informacji o organizowanych imprezach czytelniczych, zorganizowanie spotkania z pisarzem, udział klas drugich w spotkaniu z sadownikiem w GBP.

W każdej klasie przeprowadzono lekcję, podczas  której uczniowie zostali zapoznani z nowymi książkami. Przy współpracy z wychowawcami w każdej klasie zrealizowano projekt edukacyjny, m.in. Mali ilustratorzy książek naszych marzeń, Zeszyt lektur, Książki marzeń naszych rodziców i dziadków. Najbardziej rozbudowany był projekt realizowany w klasie V Uczniowie zostali podzieleni na grupy i wykonali w oparciu o zasoby szkolnej biblioteki 5 projektów edukacyjnych. Pracowano z serią książek ,,Koszmarny Karolek” Francesci Simon oraz ,,Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” Martina Widmarka i Heleny Willis. Uczniowie w ramach projektów przygotowali:

- prezentacje multimedialne dotyczące życia i twórczości autorów ,

-wystawki książek,

- gry planszowe,

-rebusy, zagadki,

-krzyżówki,

-rywalizacje grupowe z nagrodami. Na realizację projektów edukacyjnych uczniowie otrzymali 6 tygodni czasu. Same prezentacje projektowe trwały cały tydzień.

Dodatkowo na jednym ze spotkań z rodzicami wychowawcy poruszyli temat wpływu czytelnictwa na rozwój dziecka a rodzice otrzymali foldery, na których mogli znaleźć dodatkowe informacje na ten temat oraz linki do ciekawych stron internetowych związanych z książką i czytaniem.

 

Wnioski:

  1. Nowości wydawnicze zakupione do biblioteki cieszyły się dużym zainteresowaniem.
  2. Liczba czytelników utrzymała się na poziomie z roku poprzedniego.
  3. Znacznie wzrosła ilość wypożyczonych książek z 1201 (8,5 na 1 ucznia) w poprzednim roku do 1785 (12,1) w roku bieżącym.
  4. Wypożyczenia nowo zakupionych książek stanowiły 26, 2% wszystkich wypożyczeni.
Autor: szkolawlosienica